fredag 6 juni 2008

Sömnsvårigheter

Igår var Pelle och jag på föreläsning på Danderyds Sjukhus. Föreläsningen handlade om vad som händer nu sista biten av graviditeten, förlossningen och tiden efter. Det var intressant och vi fick en massa information. Det jag tycker var bra var att man lagt mycket fokus på amningen. Jag har hört många säga att de inte fått någon bra information om amning innan de fått sin bebis.
Jag känner mig inte ett dugg orolig för att amningen inte ska fungera. Man kan alltid be om hjälp de pratade bland annat om Amningsrådgivningen man kunde ringa, eller prata med kunnig personal, på BB eller sin barnmorska.

Jag har börjat läcka lite mer vissa dagar och mindre andra. Jag tycker det fungerar bra med ilägg i bh:n så mig stör det inte mycket. Så förhoppningsvis kommer jag ha mycket mjölk när bebben sedan behöver mat, om inte Pelle lekt med boobsen för mycket innan *ler*

Sömn, jag börjar ha svårt att sova på grund av bebben. Han har lagt till med (ovanan) att börja sparka som en galning vid 5-tiden på morgonen, sedan är det så full aktivitet att jag inte kan somna om på timmar, vilket gör mig jättetrött på dagarna. Tre dagar i rad har jag nu vaknat den tiden och inte kunnat somna om, jag håller tummarna för att jag får mer sömn inatt. Men som de sa igår på föreläsningen att man tiden farm nu kommer sova dåligt att det är väldigt vanligt. ungefär som att kroppen förbereder sig för det som komma skall.

Bebben är nu ca 40 cm och väger ca 1600 gram. Igår var han väldigt aktiv, han kan inte ha sovit mycket alls på hela dagen, eller så sparkar han och puffar i sömnen. Jag gillar känna hans puffar och sparkar men igår var det för mycket även för mitt tycke *ler* han sparkade så högt under brösten, i mellangärdet vilket gjorde mig illamående hela tiden och jag hade dessutom ett konstant tryck mot urinblåsan, kändes som att jag inte gjorde annat än sprang på toa.
Nu känner jag ytterligare en spark, klappar mig lite över magen och ler sedan, nu är det inte så långt kvar..

Inga kommentarer: