tisdag 15 april 2008

Vecka 24



Rund och God..
Ja det kan man lugnt säga att jag har blivit, men trots att jag nu har gått in i sjättemånaden står jag kvar på min invägningsvikt. Jag har varit jätteduktig och fått mycket beröm av min barnmorska. Hittills hag har varit en av hennes mönster deltagare inom projektet.

Projektet går ut på att vi som är mulliga till riktigt krafitga kvinnor inte ska gå upp enormt mycket i vikt medans vi är gravida. En viktuppgång på 6 kilo som max. Visst skulle man gå upp 8 kilo är det ingen som lynchar en man har ändå lyckats med prestationen att inte gå upp så många kilon. Detta handlar inte om att banta, vilket man inte ska göra när man är gravid utan att istället tänka på vad man äter och hur man äter. Tallriksmodellen är viktig att tänka på, att man lever efter en sunt kost tänkande. Promenad minst 30 minuter om dagen är också en sak man ska göra, tyvärr har jag misslyckats enormt med promenaderna eftersom jag har haft ont i sidan/ magen i över en månad nu :S. Däremot har jag tänkt mycket på min kost, men givetvis har även jag unnat mig gosaker då och då och trots detta inte gått upp i vikt. Vattengumpan en gång i veckan som också ingår i projektet har jag faktist lyckats rätt bra med, i vatten upplevs inte smärtan lika intensivt som den annars gör.

Till andra gravida som är mulliga så rekommenderar jag att gå med i projeket som Danderyds Sjukhus har, det kallas "Våga Väga", detta har inspirerat mig mycket och både jag och min pojkvän har fått ut mycket av det redan. Dessutom väldigt trevlig personal som stöttar och ger råd när man behöver betyder väldigt mycket.

1 kommentar:

elin sa...

Åh, fina magen :D (och du strålande söt som alltid!)

Vad kul att projektet funkar bra för dig! Kram