måndag 12 maj 2008

Ibland blir det fel..

Ja ibland blir det fel. Pelle och jag blev kallade till ett ultraljud i fredags. Det stod ingen anledning eller så så vi blev lite förvånade varför, eftersom ingen av oss hört att det skulle göras när man är i vecka 27. Men vi gick dit och vi tänkte bägge att det är ju alltid kul att se bebben, hur har rör på sig och hur mycket han växer.

Ibland blir det fel, det hade någonstans i pappersexcersisen blivit inskrivet att jag var i vecka 32, då det görs ett tillväxt ultraljud på oss som är med i projektet. Barnmorskan och hennes elev tyckte synd om oss som kom dit i onödan så det gjorde ett ultraljud med beräkningar ialla fall.

De mått som togs var:
Skallbredd: 70 mm
Bukdiameter: 73 mm
Lårbenslängd: 48 mm

Vikt: 1030 g

Måtten visade att vår bebbe ligger precis på kurvan och växer så det knakar :)
Nästa ultraljud kommer att göras i rätt vecka, vecka32.
Det är spännande med ultraljud och verkligen få se den lille som man känner sparka där inne i magen. Att det dessutom är en liten sprattelgubbe är säkert, han vägrade vara stilla och var inte särskilt samarbetsvillig när måtten skulle tas. Men det är kul att se hur mycket bebben har växt sedan vi gjorde ultraljud senast. Han såg så stor ut. Till och med fingrarna kunde man se och ett tag såg det nästan ut som att han vinkade åt oss *ler* sedan hade han vänt på sig igen och låg nu med huvudet neråt. Det hade jag gissat mig till innan för jag har känt sparkar så högt upp i magen de senaste dagarna.

Det är något Pelle och jag har haft roligt åt. Jag låg på rygg på sängen och jag kände att han sparkade ordentligt så vi började titta på magen bägge två. Helt plötsligt kom en jättespark att hela magen bara gungade till, det såg så kul ut att vi bägge föll i skratt. Vår lilla bebbe är en liten vilde i min mage just nu men Pelles mor tror att han kommer bli ett lugnt barn sedan när han kommer ut. Vi får väl se! Vi väntar med spänning..

1 kommentar:

elin sa...

Ja man vet aldrig. Elliot var också en riktig vilde i magen men är ju lugn som en filbunke nu. Iof kanske alla barn är rätt vilda i magen, måste ju bli rätt långtråkigt där inne ;)

Kram