torsdag 29 maj 2008

Vecka 30



Nu börjar det kännas lite som nedräkning, ochg tur är väl det jag börjar känna mig stor. Saker man förut gjorde av bara farten är en aningen betungande nu *ler* saker som:
* knyta skorna på sig själv
* sitta hopkuren när man kissar utomhus, riktigt smärtsamt tur att det inte behöver ske så ofta ;)
* sitta och duscha i vårat trånga badkar, där känner jag mig mer som en strandad val *asg*
* gå i trappor (anfåddhet)
* äta mat, lillen bråkar med en gång och nu får det inte plats mycket mat imagen längre, det känns som maten trycks upp i halsen igen.
* sova, det gör ont överallt, och jag kan inte sova på mage längre, jag som älskar det!!!

Nu börjar man kunna se slutet på graviditeten och vi börjar mer och mer fundera på hur det kommer bli när bebisen ska födas. Jag som hela tiden varit så benfast med att jag ska snitta har börjat tänka om. Kanske jag vill föda naturligt ändå.

Jag har läst en del om "Danderydsmodellen" och tycker det känns som en bra metod om jag ska föda vanligt. Det gäller att få en plats där bara. Tur nog så föds det mindre barn i slutet på sommaren än i början för just nu är det en babyboom. Pelle och jag ska snart på "mamma& pappa kurs" på Danderyds Sjukhus, då kommer vi få mer information om förlossning mm. Vi besökte förlossningen nyligen, (inte i studiebesöks syfte utan det hände en incident för någon vecka sedan men både bebben och Annika mår bra så ingen fara med oss). Där hade de en talva där de hade statistik på hur många bebisar som föds varje dag. En blå nål var pojkar och rosa flickor, det var rätt intressant att se. Den dagen vi var där var det fortfarande morgon ca kl 10 och där satt redan 6 nålar, så man kan förstå att de har mycket att göra nu när det är många bebisar som föds.

1 kommentar:

elin sa...

Vad fin du är gumman! :)
Och det där med att kissa ute minns jag. Vi var uppe i Arvidsjaur när jag var i vecka 30 och satte aldrig igång toaletten. Kan säga att jag knappt kom upp, och jäkligt ont gjorde det. Det var iof rätt kallt då också.